アンドレ・ドラン
レ・レックの森の中
1922年頃 油彩、カンヴァス 60.0×73.0cm
André Derain
Forest in Les Lecques
Sous-bois aux Lecques
c. 1922, Oil on canvas, 60.0 × 73.0 cm
1919年に第一次世界大戦の徴兵から戻ったドランは、1921年のイタリア旅行を機に古典芸術に傾倒を深め、造詣の節度と美しい秩序、厳密な構成を重んじた作風へと移行していきました。
本作もまた、厳密な構成に基づく風景画です。画面の下層からは 約15cm四方ずつに区切られた赤い構成線が垣間見え、木々が生み出す主要な造形はそれに基づいて構成されています。中央の木は画面のほぼ中央に配されており、対角線を生かした枝や葉のうねりが画面全体に動きを生み出しています。ほぼ前景と中景のみで構成された絵画空間は、規則的な筆触と強調された明暗で形作られ、キュビスムやセザニスムにおける探求が古典的構成のもとで展開されているといえるでしょう。1920年代、ドランは毎夏を決まって南仏レ・レックとその周辺で過ごし、その風景を数多く描きました。本作もそうした中の1枚です。
After returning from conscription in World War I in 1919, Derain deepened his appreciation for classical art following a trip to Italy in 1921. He transitioned to a style that valued moderation in interpretation, beautiful order, and strict composition.
This work is also a landscape painting based on strict composition. From the lower layer of the canvas, red compositional lines divided into approximately 15 cm squares can be glimpsed, and the main forms created by the trees are structured based on these lines. The central tree is placed almost in the middle of the canvas, and the diagonal branches and leaves create movement throughout the entire composition. The pictorial space, composed almost entirely of the foreground and middle ground, is shaped by regular brushstrokes and emphasized light and shadow, suggesting that the explorations of Cubism and Cézannism are being developed under classical composition. In the 1920s, Derain spent every summer in and around Les Lecques in southern France, painting many landscapes. This work is one of those pieces.