08_renoir1_m

オーギュスト・ルノワール
果物の静物
1902年頃 油彩・カンヴァス 18.5×32.5cm

Pierre-Auguste Renoir
Still Life with Fruits
Nature morte aux fruits
c.1902, Oil on Canvas, 18.5 × 32.5 cm

ぶどうやりんご、ザクロなどの瑞々しい果物が輝くような色彩で描き出されています。ぶどうには透明な薄い絵具が塗り重ねられ、下の層を生かすことで明暗が表現されています。りんごは透明と不透明の赤を使い分けて、ザクロは印象派風の筆跡を残した白、赤、黄、緑などを大胆に用いることで、異なる質感があらわされています。

こうした透明感のある絵具の使用はルノワールが伝統的な技法に学んだものでした。1870年代、ルノワールは筆跡を並べる印象派の技法を多用しましたが、その後、行き詰まりを感じ、18 世紀以前の古典絵画に学んで塗り重ね(グラッシ)の技法を再び研究して自らの絵画を発展させました。

The vibrant colors of grapes, apples, pomegranates, and other fresh fruits are depicted in this painting. The grapes are painted with transparent, thin layers of paint, allowing the underlying layers to show through and create a sense of light and shadow. The apples are rendered using both transparent and opaque reds, while the pomegranates are boldly painted with white, red, yellow, and green in an Impressionist style, showcasing different textures.

This use of transparent paint was something Renoir learned from traditional techniques. In the 1870s, Renoir frequently used the Impressionist technique of placing brushstrokes side by side. However, feeling a sense of stagnation, he later studied classical paintings from before the 18th century and revisited the technique of glazing (layering) to further develop his own painting style.